CC-Gjøvik, Byens store kjøpesenter

Kveldens hovedpost var ved Vibeke Askevold som er Markedssjef for CC Eiendom AS og Leder for CC Markedsteam. Hun ga oss et meget interessant og engasjerende foredrag om kjøpesenterdrift. Hun ble også bombadert med spørsmål fra tilhørerne!

President Thor Åge Bergan ønsket foredragsholder og medlemmer velkommen til kveldens møte.

Tre minutter'n:

Erling Nilsen hadde kveldens 3-minutter. Han tok fatt i nye ord og uttrykk: Her er noen av disse: 

  • Fossilbil i stedt for diesel- eller bensinbil
  • «Så fort du kan» har blitt «ASAP»
  • «Mener du virkelig det» lyder «SERR» (seriøst)
  • Podkast og ruter er det ingen som vet hva betyr
  • Samsvarssertifikat. På tysk: Uberainsstimmungbescheinigung (ortografi ikke garantert)
  • Kj-lyden er borte. Da blir det: «Sjøre på sjåsken å sjøpe sjips»
  • «OK» ble benyttet i en tysk innvandreravis. Førstegang i 1939 og betyr Uten korrektur (skal ikke korrigeres).

Kveldens hovedpost:

Kveldens hovedpost var om CC Gjøvik ved Vibeke Askevold. Hun ble introdusert av Ole. Askevold har lang erfaring med markedsføring og markedskommunikasjon. Hun har i dag bl.a. ansvar for markedskommunikasjon for CC Gjøvik, CC Hamar x 2 og CC Strandtorget, samt ansvar for den kommersielle driften av CC Gjøvik og CC Hamar.

Vi fikk en solid innføring i hvordan detaljmarkedet Mjøsa fungerer, hva påvirker hva og hvordan. Bl.a. at det ikke er prisen på parkering som hindrer kundene, men tilgjengeligheten med alt fra parkering til kjøreforhold.

Det heter ikke «CCMarten» som de fleste i Gjøvik sier, men CC Gjøvik.  Navnebyttet var i 1996. Dette viser at et varemerke kan leve lenge.   

Familien Hage på Hamar eier og drifter CC Gjøvik og 2 x CC på Hamar gjennom CC Eiendom AS som er privat eid. Skala Eiendom eier kjøpesentret på Strandtorget, men driftes av CC Eiendom AS. De fleste andre kjøpesentre eies av kjeder. Det er få så store kjøpesentre i så små byer som Gjøvik og Hamar.

All markedskommunikasjon foregår elektronisk. Samlet er det over 200 leieforhold og leieinntekter på over 200 millioner, varesalg på 3,2 milliarder og omlag 1700 ansatte som gjør ca. 1100 årsverk. CC Eiendom AS har 7 ansatte, inkludert ledergruppe, og 20 ansatte i drift. Dette er største private arbeidsplass på Gjøvik og på Hamar. Salget på Gjøvik var i 2023 1,3 milliarder og det var 2,7 millioner besøkende. Antall besøkende er uendret fra 2022.         

Det er 1200 p-plasser ved CC-Gjøvik. Alle kan parkere ved CC også når de skal håndteres i sentrum. CC Gjøvik vil samarbeide med Gjøvik kommune om parkeringsordning med 2 t fre. Alle vil parkere nærmest mulig inngangsdøra. Avstand betyr noe. Fra plan 2 i CC Gjøvik til Vinmonopolet er det 3 minutter å gå. Det er samme avstand som til Storgata. Opplevd avstand har imidlertid betydning. Størst fare for sentrum og CC Gjøvik er handel på Kallerud/Kirkeby.  Betydelig handel har flyttet seg dit. Flest innbyggere er det i Sør-byen.

CC Eiendoms eiere ønsker å være en langsiktig forvalter og utvikler lokalt og regionalt.   En visjon om å gjøre byen stolt. Mange tenker bare kommersielt mens eierne ønsker å spille en rolle i byen og jobbe med byutvikling. CC Gjøvik er en av 5 eiere av Byen vår Gjøvik og bidrar med 700.000 til driften hvert år. CC Gjøvik klarer seg ikke uten Gjøvik sentrum for å dra folk til byen.

Geografiske markedsområder: 45% av kundene på CC Gjøvik er fra Gjøvik, 5% kjører mindre enn 15 min med bil. Toten er viktig, Ringsaker var viktig, men vender seg mer mot Hamar. Ringsaker var 18 % og er ned til 3 %, Land, Valdres og Oslo er viktige markedsområder. 90.000 kunder kommer igjen og igjen. Det er mye gjennomgangstrafikk på vei til hytter lenger nord. I 2023 var18600 fra Osloområde. Disse handlet mest på Vinmonopolet, CC Mat og hos Mester Grønn.

Datagrunnlaget for måling av markedsområder går via eiere av bilene som kjører inn. Her registrerer skiltnummer på alle biler. ParkOne driver dette og rapporterer på postnummer til sentret. Eventuell omlegging av RV 4 utenom sentrum vil gi store konsekvenser. Eventuelt vinmonopol på Strandtorget vil også påvirke salget på Gjøvik. 

Butikkmiks på CC Gjøvik; Mest klær og sko, mye mat, hus og hjem og spesialbutikker. Enkelte leietakere har liten betalingsevne, men komplementerer tilbud. CC Gjøvik har over 30 % grynder-butikker, mens det vanlige er under 1 %. Dette er mulig med privat eier som kan velge leietakere selv.

Det er noen markante kundesegmenter:

Prisjegere: Barnefamilier, ofte med store lån og barn, Folk med liten inntekt.

Kvalitetsbevisste; Mest kvinner over 50, Kvalitet er viktig. Liker Grunder-butikkene.

Bærekraftig: Over 50/60år «68er generasjonen» betaler for bærekraft. F.eks. økologisk mat.

Praktiske: Flest menn, opptatt av enkel handel, ikke kø, rask tilgang og god parkering.

Trender: i 2023 var 85% av salget var i fysiske butikker i Norge og bare på 15 % nett og svenskehandel.

Mange bruker sin butikk som utstillingslokale for sine varer og selger også på nett. AI vil endre hvordan vi finner produkter. En trussel og samtidig en mulighet. Men uansett; Kundeservice er det viktigste.

Ref; Finn Rønning. Foto: toosi


 
ChatGPT - hva er det?

13. november 2025

ChatGPT - hva er det?

Klubbmedlem Geir Sivertzen ga oss en god innføring i hva KI - kunstig intelligens kan brukes til og hviklen nytte vi kan dra av denne nyvinningen. En innledende håndsopprekking viste at det allerede er flere av klubbens medlemmer som har tatt KI i bruk.

Årsmøte med valg i Gjøvik Rotaryklubb

7. november 2025

Årsmøte med valg i Gjøvik Rotaryklubb

Det var innkalt til klubbens årsmøte den 5. november. Ordinære årsmøtesaker stod på dagsorden.

Ungdomskulturen på Gjøvik

2. november 2025

Ungdomskulturen på Gjøvik

Politikonstabel Veronica Gaustadnes ved Gjøvik politistasjon ga oss på onsdag 29. oktober et grundig innblikk i ungdomskulturen i Gjøvik og omegn. Tittelen på hennes foredrag var " -- Hvordan står det til nå?" Interessant tema som trekte mange tilhørere.

Sykehusutstyr til Ukraina

28. oktober 2025

Sykehusutstyr til Ukraina

Gjøvik Rotaryklubb har startet et Global Grant prosjekt sammen med vannskapsklubben Anyksciai i Litauen. Mottakere er 3 sykehus i byen Vinnytsia i Ukraina. Vår samarbeidspartener i Ukraina er Rotary Club Vinnytsia Initiative.

Verdens Poliodag 24. oktober

23. oktober 2025

Verdens Poliodag 24. oktober

Verdens Poliodag den 24. oktober markeres verden over av klubbene i Rotary. Rotary International er i førersetet når det gjelder bekjempelse og utryddelse av sykdommen Polio. Men det behøves penger til det viktige vaksinasjonsarbeidet. Støtt oss med VIPPS

Snertingdal Ysteri - bedriftsbesøk

22. oktober 2025

Snertingdal Ysteri - bedriftsbesøk

Onsdag 15. oktober var vi invitert til bedriftsbesøk ved Snertingdal Ysteri. Vi fikk omvisning og mange smaksprøver i et stort og fullrenovert ysteri med omfattende produksjon av smakfulle oster.

Mini-Ego fordrag

12. oktober 2025

Mini-Ego fordrag

Gjøvik Rotaryklubb har innført et nytt programinnslag. Fra tid til annen skal vi få såkalte mini-egoforedrag. Medlemmer som har vært med i klubben noen år vil fortelle om sine liv. På den måten vil yngre medlemmer bli bedre kjent med seniorene.

Paul Harris til Morten Samuelsen

10. oktober 2025

Paul Harris til Morten Samuelsen

Vår innkommende president i Gjøvik Rotaryklubb, Morten H. Samuelsen, ble i september tildelt utmerkelsen Paul Harris Fellow. Dette skjedde uneder Distriktskonferansen på Hamar.

Årets tradisjonelle skalldyraften

3. oktober 2025

Årets tradisjonelle skalldyraften

Årets tradisjonelle skalldyraften gikk av stabelen på 1. oktober. Dette er en årlig fest for klubbens medlemmer. Som alltid var det godt oppmøte og god stemning!

Totens Sparebankstiftelse

27. september 2025

Totens Sparebankstiftelse

Leder for Totens Sparebankstiftelse, Stig Håvard Blikseth, orienterte om bakgrunn for stiftelsen og hvordan grunnkapitalen har kommet på plass. Vi som bor på vestsida av Mjøsa kan søke om midler til gode prosjekter fra denne stiftelsen.